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인사다만사(HR 관점에서)

[인사] 회사 경영에서 고민 사례(Dilemma Case) 1. "경영자가 너무 믿는 썩은 사과?!"

by 정남c 2023. 6. 18.
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회사에서 고민(dilemma)_이미지
고민(dilemma) 1.

고민 사례 1. 

"대표님이 10년 이상 재직한 임원의 말을 너무 믿어줘요. 본인(새로 입사한 직원)의 입장에서 저분이 회사의 성장을 저해하는 '썩은 사과'인 것 같은데...

 그렇게 판단하는 이유는 그분이 회사의 비용을 방탕하게 관리하고 있을 뿐만 아니라, 신사업을 진행하는데 손실이 막대함에도 장기적 계획이나 성장보다는 하나의 KPI만 신경 쓰고 '할 일을 다했다'라고 주장하는 부분과 손익이 좋지 못한 상황인데도 성과급을 받아야 한다고 주장을 하는 상황에서 그렇게 보인다는 점입니다."

 


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제 의견은 이렇습니다.


1. 통상의 대표님(또는 경영자)이 흔히 하는 오해 중에 하나는 과거의 인연에 많은 지분과 판단을 근거한다는 점입니다.
'정작 중요한 것은 과거의 기여가 아니라 현재의 명확한 인식'이 필요한 상황임에도 과거의 영광 또는 기여에 착각에 빠지는 경우가 있다는 점입니다.

단, 주의할 점은 대표님이 하는 것이 진짜 착각인지 오랜 경험에 따른 합리적 판단인지는 최소한 6개월 이상 두고 판단하는 것이 좋다는 의견입니다. 해서, 지금 막 입사한 회사라면, (회사 경험이 많은 경력직어도) 성급한 행동이나 판단을 조금은 유보하고 정보를 획득하고 기존의 직원들과의 관계를 단단하게 하는 것이 필요합니다.

  2. 물론 고민자의 사회생활 경력이나 회사생황에서 느낀 바와 같이 그분이 '일못러'를 넘어 '썩은 사과'일 수 있지만, 그것을 개혁하고 개선하는 데는 고민자 혼자서는 절대 할 수 없다는 점입니다. 그렇기 때문에 고민자는 두 가지를 함께 실현할 수 있어야 합니다. 내가 이 직장에서 인정받을 수 있는 실적을 여기에서 보여야 하고, 주변직원들에게도 지지를 받아야 한다는 점입니다. 이 두 가지가 직장생활에서는 '정무적'으로 너무나도 중요합니다.

3. 직장에서 실적으로 인정받는 것이 중요한 이유는 그래야 '경영자(대표)에게 인정과 지지를 받을 수 있다'는 점입니다. 특히 작은 중소기업일수록 경영자의 의중과 선택이 큰 부분을 차지하기 때문에 가시적인 실적 및 이익을 경영자에게 보여야 경영자에게 신뢰를 얻을 수 있고, 직원들도 저 사람 말을 (업무적으로) 믿을 수 있네라고 업무적인 지지를 받을 수 있습니다. 그래야 고민자의 발언권과 행동에 힘을 얻을 수 있습니다.

4. 그리고 업무적인 부분과 더불어서 인간적으로도 신뢰를 받는 것이 중요한 이유는, 제 경험상으로는 '당신의 말과 행동이 더 합리적이냐 보다는, 회사를 성장시키고 성공시키는데 당신의 말이 맞더라도 다른 직원의 자리가 축소된다거나 사라질 것 같다고 느낀다면 당신은 지지받지 못하고 반대를 위한 반대에 부딪치게" 될 것입니다. (물론 진짜 여기에서 썩은 사과라면 이별해야겠지만...)


5. 그러므로 이 양쪽 사이드(경영자와 직원들)의 사람들에게 신뢰와 지지는 너무나도 중요합니다. 6개월간 이 양쪽의 지지와 신뢰를 받을 수 있도록 행동하고 말해야 합니다. *이 부부분을 누군가는 정치적"이라고 말할 수 있겠지만, 이것이 진정으로 회사를 성장시키고 발전시키는 제가 찾은 방법입니다.


6. 그러한 중간에 진짜 숨은 '썩은 사과'와 반대를 위한 반대를 하는 사람들도 있겠지만, 무소의 뿔처럼 묵묵하게 힘을 잃지 않고 갈 수 있도록 양쪽의 지지뿐만 아니라 본인의 건강(육체 및 정신)도 놓치지 말아야 합니다. 조금이 나마 도움과 기회가 되길 바라며...

 


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<For English>

 

Dilemma Case 1.

"The CEO places too much trust in an executive who has been employed for more than 10 years. From my perspective as a new employee, I believe this person is a 'bad apple' that is hindering the growth of the company...

My reason for this judgment is not only because he mismanages the company's expenses , but also because he is solely focused on a single KPI and claims to have 'done his job' despite the massive losses. In addition, despite the unfavorable profit and loss situation, he insists on receiving bonuses."


Here are my thoughts.

 


1. One common misconception among CEOs (or business leaders) is that they base much of their judgment on past relationships. Even in situations where 'clear present awareness' is more crucial than past contributions, there can be confusion due to past glories or contributions.
However, it's important to note whether the CEO's perception is genuinely mistaken or if it is a reasonable judgment based on extensive experience. I suggest making this assessment after at least six months. Thus, if you're just starting in a new company, it's crucial to withhold hasty judgments, gather information, and strengthen relationships with existing employees.

2. Of course, based on your work experience and what you've perceived from the company, the person could indeed be a 'bad apple.' However, it is absolutely impossible to reform and improve this alone. Therefore, you need to achieve two things: demonstrate your worth and performance in this job, and gain support from your colleagues. These two factors are crucial in a workplace.

3. The reason why it is essential to be recognized for your achievements at work is so that you can 'gain recognition and support from the CEO.' Especially in small and medium-sized companies, the CEO's thoughts and choices account for a large part, and thus you must demonstrate tangible achievements and profits to gain the CEO's trust. By doing this, you can gain the support of your colleagues who can trust your work judgment.

4. Besides work aspects, it's also important to earn personal trust. Based on my experience, "Even if what you're saying and doing seems more rational, if your colleagues feel that your decisions may reduce or eliminate their roles, even if your decisions are better for the company's growth and success, you will face opposition."

5. Therefore, gaining trust and support from both the CEO and the employees is crucial. For six months, you need to act and speak to gain trust and support from both parties. Some might call this 'political, ' but this is the approach I found most effective for fostering company growth and development.

6. Among them, there might be actual 'bad apples' and those who oppose for the sake of opposing. But like an unwavering horn, you need to persist, ensuring you not only have support from both sides but also maintain your physical and mental health. I hope this gives you some guidance and opportunities...

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